Friday, April 9, 2010

Kisah Lima Presiden



Dan hendaklah diantara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh (berbuat) yang maaruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung. Ali-Imran:104

Syed Qutb pernah berpesan: Jika kita rasa kita adalah pemula dan pengakhir perjuangan ini maka hidup kita akan menjadi singkat. Hidup kita akan terasa lama jika kita menjadikan diri kita mata-mata rantai dalam perjuangan.

Assalamualaikum wbt

Maha Suci Allah Taala yang menjadikan manusia dengan pelbagai watak dan rupa. dan dikalangan hamba2 Nya ini, dipilih pula siapa yang akan membantu agamaNya.

Selawat salam kepada Junjungan Terhebat peradaban manusia, Rasulullah s.a.w yang menjadi idola dan insprirasi kepada semua pejuang2 agamaNya. Moga kita bertemu di Syurga kelak..Syafaatkan kami ya Rasullullah

dah lama teringin dan berhajat utk menulis ttg Kisah2 5 Presiden RM. Alhamdulillah, dlm kehangatan Ijtima' Sanawi Rakan Masjid edisi ke-9 ni, semangat utk menulis kembali berkobar2. Posting ini akan ada beberapa siri yang berikutnya.
tujuan posting ini bukanlah utk memujakn mereka, jauh sekali utk mengagung2kn mereka.

Bagi saya mereka adalah insan2 yang cukup mulia yang perlu dikenang dan dihargai jasa2 mereka. tambahan, mereka juga mampu utk dijadikan panduan dan model utk kita ikuti. Sudah pastinya ikon utama kita adalah Nabi Muhammad s.a.w. kerana tujuan Baginda diutuskan adalah menjadi pelengkap akhlaq yg sempurna.
kita tidak lagi hidup di zaman Rasulullah yg dapat kita menatap wajah baginda yg mulia, jadi insan2 seperti inilah contoh yg lebih dekat utk kita contohi dan teladani.

tanggung jawab dan beban yang mereka pernah pikul utk meneruskan agenda adakwah ini bukanlah calang2..sepak terajang itu sudah pasti. dalam kepenatan mereka sehari2, tiada sapa yg bertanya khabar, walhal mereka lah orang pertama yang menghulurkan tangan memberikan bantuan jika ahli2 dalam kepayahan.
'Dah2 la 2..masa enta dh abes..'
ayat2 sebegini pastinya menyakitkan
Silaplah mereka2 yg x menghargai manusia yg mulia ini, lebih teruk jika memperlekehkan mereka.
seharusnya pendapat dan buah pikiran mereka dipertimbang sewajarnya walaupun mereka sudah tidak berada di posisi yg sama.


Berikut adalah Presiden2 RM yg pernah sempat saya bekerja bersama
06/07: Akh Ariff Shah bin Ismail
07/08: Akh Amir Fadhli bin Razali
08/09: Akh Mohd Hakim bin Mohd Nor
09/10: Akh Muhammad Akram bin Ismail
10/11: Cooming soon..huhu [kene tggu ijtima sanawi dulu]


posting2 berikutnya adalah secebis pengalamn manis saya yang Allah Taala bagi kesempatan utk bekerja, bermain dan bergelumang dengan orang2 yang mulia ini.
moga ada iktibarnya...

semoga diberi ruangan waktu utk menulis episod2 seterusnya

No comments: